Хто кого виховує?

Ложки мудрості сімейного виховання

 

Між нами психологами

з миру по ложці

Логічні та розвивальні іграшки

Як розвивати мовлення дитини.

    Слово  стає  "сигналом сигналів" не відразу. У дитини  раніш
всього  формуються умовні харчові рефлекси на  смакові  запахові
подразники,  потім на вестибулярні (погойдування) і  пізніше  на
звукові   і  зорові.  Умовні  рефлекси  на  словесні  подразники
з'являються   лише  в  другій  половині  першого   року   життя.
Спілкуючись  з  дитиною,  дорослі  звичайно  вимовляють   слова,
сполучаючи   них   з  іншими  безпосередніми   подразниками.   У
результаті  слово стає одним з компонентів комплексу. Наприклад,
на слова "Де мама?" дитина повертає голову убік матері тільки  в
комплексі   з   іншими   роздратуваннями:  кінестетичними   (від
положення  тіла), зоровими (звична обстановка, особа людини,  що
задає питання), звуковими (голос, інтонація). Варто змінити один
з  компонентів  комплексу,  і  реакція  на  слово  зникає.  Лише
поступове  слово  починає здобувати ведуче значення,  витісняючи
інші   компоненти  комплексу.  Спочатку  випадає   кінестетичний
компонент,  потім  втрачають  своє  значення  зорові  і  звукові
подразники. І вже саме слово викликає реакцію.  Показ предмета і
його   називання   поступово  приводять  до  формування   їхньої
асоціації, потім слово починає заміняти предмет, що позначається
їм.  Це  відбувається  до кінця першого  року  життя  і  початку
другого.  Однак слово спочатку заміщає лише конкретний  предмет,
наприклад  дану  ляльку,  а не ляльку взагалі.  На  цьому  етапі
розвитку   слово   виступає  як  інтегратор   першого   порядку.
Перетворення слова в інтегратор другого порядку, або  в  "сигнал
сигналів", відбувається наприкінці другого року життя. Для цього
необхідно, щоб на нього був вироблений пучок зв'язків  (не  менш
15   асоціацій).  Дитина  повинна  навчитися  оперувати  різними
предметами, що позначаються одним словом. Якщо число  вироблених
зв'язків  менше, те слово залишається символом, що заміщає  лише
конкретний   предмет.  Між  третім  і  четвертим  роками   життя
формуються  поняття - інтегратори третього порядку.  Дитина  вже
розуміє такі слова, як "іграшка", "квіти", "тварини". До п'ятого
року  життя  поняття  ускладнюються.  Так,  дитина  користується
словом річ>, відносячи його до іграшок, посуду, меблів і т.д.  У
процесі онтогенезу взаємодія двох сигнальних це проходить  через
кілька  стадій. Спочатку умовні рефлекси дитини реалізуються  на
рівні  першої сигнальної системи безпосередній подразник вступає
в зв'язок з безпосередніми вегетативними і руховими реакціями. У
другому півріччі дитина починає реагувати на словесні подразники
безпосередніми  вегетативними  і  соматичними  реакціями,  отже,
додаються  умовні  зв'язки "словесний подразник  -  безпосередня
реакція". До кінця першого року життя (після 8 міс.) дитина  вже
починає  наслідувати  мовлення  дорослого  так,  як  це  роблять
примати,  використовуючи окремі звуки для позначення  предметів,
що  відбуваються  подій,  а також свого  стану.  Пізніше  дитина
починає вимовляти окремі слова. Спочатку вони не зв'язані з яким-
небудь   предметом.  У  віці  1,5-2  років  часто  одним  словом
позначається  не  тільки предмет, але і дії  і  зв'язані  з  ним
переживання.  Лише  пізніше відбувається диференціація  слів  на
категорії,  що  позначають предмети, дії,  почуття.  З'являється
новий  тип  зв'язків  Н-С (безпосередній  подразник  -  словесна
реакція).  На  другому  році  життя  словниковий  запас   дитини
збільшується  до  200    слів і більш. Він уже  може  поєднувати
слова  в найпростіші мовні ланцюги і будувати речення. До  кінця
третього  року словниковий запас досягає 500-700 слів.  Словесні
реакції викликаються не тільки безпосередніми подразниками,  але
і словами. З'являється новий тип зв'язків З (словесний подразник
-  словесна реакція), і дитина навчається говорити. З  розвитком
мовлення  у віці 2-3 років ускладнюється інтегративна діяльність
lngjs:   з'являються  умовні  рефлекси  на  відносини   величин,
відстаней,  кольору  предметів. У віці  3-4  років  виробляються
різнорухові і деякі мовленнєві стереотипи.
    "Пальчикові"  ігри допомагають батькам не  тільки  розвивати
мовлення  та  інтелектуальні здібності дитини,  а  приходять  на
допомогу  у  скрутні  хвилини плачу або болю,  щоб  організувати
діяльність  маляти  впродовж дня, відволікти,  створити  приємну
атмосферу  в  домі.  Пропонуючи малюку таку гру,  важливо  зразу
створити  її настрій, правильно вимовляти кожен звук,  продумати
всі рухи і поступово їх повторювати. Дитина відтворює рухи наших
рук,  а  в її гортані спочатку повторюються всі звуки,  а  через
деякий   час   вже   чуються   відтворені   склади,   слова   із
запропонованої  гри.  Світ "пальчикових" ігор  дарує  радість  і
малятам і батькам.
 
   ***
Перший пальчик - наш дідусь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк.
    ***
Гой-да, гой-да,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.

    (Грати спочатку лівою, потім правою рукою, а потім - обома
руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкненими пальцями
піднімати вгору, а потім, зігнувши пальці, - м'яко опускати
вниз).
Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці всі вони схопились враз -
В дитсадочок бігти час. 

    (По черзі загинати пальчики до долоні. Потім великим пальцем
торкатися всіх інших - "будити". Розкрити всі пальці після слова
"враз").
    ***
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обідчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка -
Витинати гопака. 

    (По черзі розгинати пальці, починаючи з великого).
   
      ***
Пташечки літають -
Крильцями махають.
А долоньки у діток,
Наче крильця у пташок. 

    Гра "Закінчи слово " - вихователь  голосно читає вірш, не
вичитуючи в окремих словах останній звук. Його повинні хором,
або за викликом, назвати діти.
Біг у лісі
Сірий зайчи.../к/
Сірий зайчи...
Побігайчи...
. Використовуючи веселий алфавіт.
Ось гляньте: з оленятком олень
             у зоопарку нашім є.
             Окрайчик хліба тато Олин
             з-за огорожі їм дає.
                        Н.3абіла

Ведмеді вулика знайшли,
Вовки під деревом лягли.
                 О.Олесь

             Вовк ведмедя розбудив:
             Вже весна, гуляти йди!
             Виліз велетень з барлогу -
             Вовк втікає в ліс від нього.
                             О.Кононенко

Лось і лосенятко з ним,
Ліс для лосів - рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь,
Лист летить на спини лосів.
                О.Кононенко

3/. При вивченні графіки букви.
Два горба у верблюда,
Дві гори у степу.
Як погляну, то всюди
Букву " ем " я знайду.
Л.Андрієнко
Буква "Б" як бегемотик,
Що вхопився за животик.
Він морозива поїв,
А тому і захворів
       Д.Анврієнко.

4/. Навчаючи правильно, чітко вимовляти букви, закінчення слід
використовуюти скоромовки, чистомовки, вірші, потішки:
Написав записку Лис
Щоб прийшов
Когутик в ліс.
Бо ведмедик довго спить
І нема кому збудить.
Л.Куліш-Зіньків.
Білка бігала багато.
Бо шукала в лісі брата.
Брат на дереві сидів
І смачні горішки їв.
Поки знайде білка брата,
Будемо всі букви знати!
                Г.Чубяч