Опис гри "Асоціація". Всі учні сидять колом. Кожний по черзі, починаючи зліва від тренера, сідає у центр кола і повертається обличчям спочатку до одного учня, потім до його сусіда і т. д. Той, до кого він повернувся другий раз, повідомляє про асоціації, які виникали у нього в даний момент. Один каже: "Ти нагадуєш мені Віні-Пуха. Ти такий же товстенький." Другий каже:" Ти схожий на велику, теплу ковдру, тому що від тебе йде тепло." Той, який сидить в середині кола, вислухавши подібні промови, починає переобдумувати своє Я, свої уявлення про відношення до нього однокласників, про свій авторитет серед них і т. д. Після того як всі учасники гри вислухали асоціації друзів, проходить обговорення, під час якого кожний ділиться враженнями про перебування в центрі кола. Той, хто сидить в центрі кола, дуже хвилюється, але вислуховує потрібну для себе інформацію мовчки. Тепер можна розповісти про свої турботи, поділитися з членами групи таємним, бути почутим і зрозумілим. А це все допомагає пізнанню і об'єктивній оцінці свого Я. Опис гри "Зобрази проблему" Всі учні сідають колом. Учасник гри, який сидить зліва від тренера, показує без слів, тільки рухами і мімікою, у вигляді пантоміми, свою проблему. Інші спостерігаючи за ним, вносять свої думки відносно символічної проблеми. Останнім виступає той, хто показував проблему. Він розповідає про те, що намагався показати, але при цьому не дає оцінки думкам друзів, які висловили свої думки. Гра повторюється стільки разів, скільки в ній учасників. В кінці проводиться обговорення. Мета гри - покласти початок прямій розмові про власні проблеми кожного. За правилами гри, учасник сам вибирає власну проблему для обговорення, сам вирішує, до якої міри можна "відкритися" перед групою. Звичайно молодші підлітки вносять на обговорення в групі проблеми, зв'язані з навчанням і шкільним життям. Опис гри "Що каже тобі лялька?" Тренер приносить на заняття ляльку. Він каже: "До нас завітала дуже мудра дама. (Звертаючись до учня, який сидить зліва). Візьми її так, щоб вона дивилась на тебе. Що вона каже тобі? "Учасник, до якого звернувся тренер повинен відповісти на запитання прямою мовою. (Наприклад, хлопчик якого звати Міша вклав в уста "дами" такий вислів: "Міша поводься пристойно"). Після того, всі дадуть відповідь на питання вчителя, проводиться обговорення. Дана установка на мудрість і проникливість "дами" сприяє тому, що кожний учасник гри вкладає в уста "дами" вислів, зв'язаний зазвичай з актуальною для нього проблемою. Бачачи направлений на тебе мудрий, всезнаючий погляд, важко запобігти тому, щоб не згадати щось дуже важливе для себе. Зазвичай діти вкладають в уста "дами" те, що турбує їх більш за все. Однак може виникнути запитання: чи всяка лялька підходить для використання у грі? Адже не так легко знайти ляльку, яка асоціювалась би з образом мудрої дами. Досвід показує, що люба лялька підходить для гри. Тут на допомогу тренеру приходить готовність дітей прийняти ігрову ситуацію, їхнє вміння домалювати деталі, яких не вистачає, за допомогою уяви. Ось що "сказала дама" моїм учням: "Ти надто довірлива, Таня" ; "Ти, Руслан, будеш лікарем" ; "Тоді пора виправити трійки з математики, Діма" і т. д. Гра проводиться для того, щоб виявити з підсвідомості учасника актуальну для нього проблему, пов'язану зазвичай з усвідомленням якого-небудь недоліку. Опис гри "Заборонений плід". На стільчик в середині кола кладуть якийсь предмет, зазвичай ve папір. Тренер звертається до групи зі словами: "Діти, уявіть собі, що на стільчику лежить щось дуже бажане, але заборонене. Зараз кожен з вас за допомогою пантоміми , без слів, покаже , як би він повівся б по відношенню до цього предмета." Папір, який лежить на стільці, символізує для кожного учасника щось своє. Один уявив собі, що він нещодавно перехворів ангіною, йде літньою, жаркою вулицею, а всі , хто йде по вулиці їдять морозиво, та таке апетитне, різних сортів, у свіжих вафельних стаканчиках. Інший уявив собі персик, бархатний, рожевий, здається сік ось - ось бризне з них. Але вони ростуть в чужому садку. А третій намалював собі таку картинку: він йшов по вулиці і побачив гаманець, який лежав під ногами, піднявши його, хлопчик побачив у ньому гроші. Що робити? Можна на ці гроші сходити до кінотеатру, покататися на каруселі, купити морозиво і пепсі-колу. Але тут з'явилася думка: "А якщо господар гаманця - пенсіонер або багатодітна мати? Втрата цих грошей буде означати найголовні шого: хліба, молока..." Спочатку всі учасники виконують завдання, тобто за допомогою пантоміми показують свої дії по відношенню до "забороненого плоду". Наприклад, одна дівчинка доторкнулась до паперу, вдарила себе по руці і відвернулася. Цим вона показала, що має намір відмовитись від придбання забороненої речі. Із пантоміми іншої дівчинки стало ясно, що вона спочатку запитає оточуючих, потрібна їм уявна річ, а потім, коли переконається, що не потрібна візьме її для себе. Один хлопчиків показав, що таємно візьме для себе уявну річ. Потім кожний відкриває свою таємницю - розповідає, що конкретно уявляв і що показував своїми рухами. Гра поступово переходить в загальну розмову, під час якої діти діляться своїми відчуттями і думками про те, як іноді буває важко примусити себе добре вчинити. Спостережливому психологу-тренеру гра надасть
багато інформації про учнів. Дітям вона допоможе замислитися
над своїми вчинками. Гра "Політ" Виконується як релаксаційна. Тренер: Уявіть, що промінь сонця проходить через вас, поєднує вас з центром землі. Ви повністю розслаблені, ваше тіло відпочиває. Тепер зробіть спробу подивитися на себе зі сторони. Ось ви бачите себе: зверніть увагу на те, у якій позі знаходиться ваше тіло. Ви підіймаєтесь вище, і спостерігаєте за кожним присутнім. Ще вище і ви бачите наше коло. Ще вище і ви піднімаєтесь до стелі кімнати. Ще вище, і ви злітаєте над дахом будинку. Ви підіймаєтесь високо над вулицею, містом, і злітаєте високо. Тепер поверніться в наше приміщення. Гра "Проективний малюнок". Тренер: "Візьміть в руки аркуші паперу і зобразіть себе у символічному вигляді. Свої малюнки складіть на стільчику у центрі кола. Після того, як я змішаю всі малюнки, кожен з вас вибере один, і зробить спробу описати автора малюнку. Обговорення вправи. Гра "Зобрази, підкажи мені слово" Тренер прикріплює кожному з учнів на спину аркуш паперу із словом . Кожен учень іде по колу, почергово повертаючись до всіх спиною, і вибравши когось пропонує йому пантомімою показати слово. школа сумнів огида пацюк підозрілість насолода учень яєчня підлабузник сварлива баба мох трамвай космонавт фікус двієчник пустунка Ця гра дає змогу зняти емоційне напруження, ознайомити дітей з новими невідомими словами, навчить виражати свій емоційний стан. Тренер може допомогти учням зобразити мімікою чи жестами, якщо виникають утруднення. Цю гру можна використовувати на уроках читання чи рідної мови, обравши інші слова, які необхідно засвоїти учням. Подібна гра - "Зобрази емоцію" Гра Зобрази емоцію" Всім роздають картки з емоціями сумнів доброта заздрість образа огида горе задумливість запальність здивування хитрість гнів підозрілість зверхність наївність блаженство занудність Дітям пропонується почитати уривок любого оповідання, виражаючи ту емоцію, яка написана у нього на картці. Необхідно допомогти учням висловлювати емоцію, проаналізувати гру, чи приємно було зображати ту чи іншу емоцію. Особливо звернути увагу на таки негативні прояви як: гнів...
|